twinsinaussie.blogg.se

Följ Louise och Sofies backpackerresa på andra sidan jordklotet, längs The Gold Coast, Australia.

Fångar!!!

Publicerad 2014-03-31 04:11:50 i Allmänt,

Godmorgon!

Vi har ätit vår frukost som vi blev serverade för ett tag sedan. Någon form av indonesiska nudlar. Har redan ont i magen😩

Det suger verkligen det här att vara inspärrade! Vi är redan rastlösa och klockan är bara tio på förmiddagen. Vi vet inte vart vi ska ta vägen, det bara spritter i kroppen på oss. Ångrar oss lite smått nu att vi inte drog till killarnas hostel igår..då hade vi iallafall kunnat utnyttja deras pool. Hela denna byggnaden ligger i skugga så vi kan inte ens ta del av det fina vädret som erbjuds idag. Känner på mig att detta kommer bli ett jäkligt drygt dygn det här! Varför stannade vi bara inte på Gili? Där existerar ingen silent day.....
Checka in järngrinden de har låst! Känns så tråkigt att vi turister drabbas av detta😩😓😰😪

Hatar tupparna utanför vårt boende😡

Publicerad 2014-03-31 00:40:22 i Allmänt,

Ååååh! Fy fan vad jag är irriterad!!!!!!! Här är ett dussin tuppar utanför vårt boende som galer som faaaaan! De slutar inte! Har hållit på sedan klockan var halv ett på natten och nu är klockan halv sju! De gal konstant, fem sekunder mellan varje skrål! Vill bara gå ut och sparka till dem! Man kan omöjligt sova! Så himla irriterande, förstör så jäkla mycket...vem har en massa tuppar mitt inne i stan? Jag dööööör av frustration. Har legat vaken så länge på grund av dem. Önskar jag kunde spela in ett klipp och visa er hur högt det hörs. Det är princip som de har varsin mikrofon med högsta volym. Det går inte att u.n.d.v.i.k.a😩håll tummarna för att jag lyckas somna snart. Sofie sover här bredvid mig. Avundsjuk man blir😓🔫vi hörs😘

Snart läggdags!

Publicerad 2014-03-30 18:37:07 i Allmänt,

Godkväll!

Just nu sitter vi och chillar lite utanför vårt rum, där det endast finns wifi *pepparpeppar* .
Kom tillbaks från stan för en liten stund sedan. Mötte upp två av killarna vi träffade på Gili som också reste till Kuta samma dag som vi. Det blev varsin mojito på en mysig restaurang sedan gick vi tillbaks till hostlet.

Det lilla roliga är att de skulle boka samma hostel som vi bokat. Men de råkade boka "tvillinghostlet" till vårt boende istället. Det ligger lite längre ifrån city men det har pool och så vidare. Sjukt mycket härligare att tillbringa sin silentday där, så dem var nöjda! Egentligen blev vi erbjudna att sova på madrass i deras rum, eftersom det annars vart fullbokat. Hade varit ganska gött istället för att sitta och uggla här borta i värmen. Men det blir säkert bra ändå! Känns lite sådär att ligga ute med priser för två boende så vi hoppade det. Kommer säkert ångra oss i morgon...😓

Wellwell, får hoppas vi blir serverade god frukost i morgon iaf! Och hoppas att dagen går foooort! Tjejerna i rummet bredvid erbjöd sig att låna ut filmer, så får hoppas erbjudandet står kvar så att vi har lite underhållning! Annars är det iallafall en perfekt möjlighet för oss att fila på personliga brev och söka jobb!

Godnatt önskar vi er! Hoppas ni haft en ljus, fin och härlig vårdag❤️
Louise chillar!
Me too!

Dag två på Kuta

Publicerad 2014-03-30 14:41:11 i Allmänt,

Hejhej❤️

Idag var vår första heldag här i Kuta. Vi är alltså tillbaks på Bali igen, det är ingen ö utan en större ort där många turister tar sig.

Idag sov vi ut. Var så jäkla trötta igår så vi däckade efter vi kommit tillbaks till vårt boende efter vi ätit middag. Vaknade när klockan var typ fyra på morgonen av att en jäkla tupp utanför stod och gal ihop med en annan. Inte nog med det var det en hund utanför också som höll på att skälla som en galning. Kul sätt att vakna på😩tur att man var så trött så man knappt orkade bry sig!

Gick sedan till stranden efter att vi köpt oss en jättegod smoothie på Boost. Stranden här i Kuta är så himla ful och äcklig om man jämför med Gili. Det finns massvis med surfare här då vågorna är SÅÅ höga och perfekta att surfa i. Vattnet är smutsigt och stranden är stor . Inte alls så mysigt som Gill😕👎vi hängde där någon timme men det var så äckligt varmt så vi gick till det stora shoppingcentret istället. Min ekonomi tillåter inte shopping vilket suger en aning. Vill försöka klara mig på dem pengarna jag har utan att behöva föra över, men titta kan man😏vi gick sedan till Starbucks och köpte oss varsin fraphino. Jag med caramelkaffesmak och Sofie med choklad😋

Idag är det typ nyår här på Bali. Hinduerna här ska fira in det nya året. Det märks inte av någonting av något firande. Imorgon är det "silent day". Ingen människa får vistas ute på gatorna. Alla butiker, restauranger är stängda och ingen trafik får röra sig på vägarna. Människorna stänger av elektriciteten och ska vara tysta i ett helt dygn för att skrämma bort andarna. Vi turister måste också hålla oss innanför dörrarna på hostlet. Vi är inte tillåtna att gå utanför när det börjar. Det gäller från 6 imorgonbitti till 6 på morgonen dagen efter. Dock har de redan stängt igen alla butiker, en del trafik och det är bara ett antal restauranger öppna. Det kommer gå omkring poliser på gatorna för att hålla koll så att där inte går omkring folk. Man måste köpa på sig mat för ett helt dygn! Vi har inte haft en endaste aning om vad vi ska köpa på oss. De har inga matbutiker här så man kan bara handla på minimart som är som seven eleven. De har alltså bara kakor, chips, godis, sprit, läsk osv. Bra mat, not! Vi har köpt på oss juice, vatten, bananbröd och pringles😳blä! Ser inte direkt fram emot detta. Vi förlorar en hel jäkla dag. De har järngrindar här på boendet och de testade att låsa den innan. Snacka om att vara fånge på sin egen semester😨det enda positiva är väl att de inte tar bort elektriciteten här på boendet så vi kommer ha internet. Tacka gud för det! Lite underhållning😋hehe! Dock är internet jäkligt segt redan nu så man kan ju tänka hur bra det är imorgon när alla är fast här😩well, man har haft det värre.

Vi kom tillbaks till boendet för ett tag sedan. Var och åt middag innan så nu är vi mätta och hoppas att vi klarar oss tills tisdag😋

Vi hörs mer sen! Hoppas ni har en härlig söndag. Hörde att vädret var på topp där hemma, såå härligt😃❤️Jag har fullt minne på mobilen så har tyvärr inga bilder att erbjuda er👎

Kuta!

Publicerad 2014-03-29 08:51:59 i Allmänt,

Såhär ser vårt boende ut! Kom precis hit. Ska ta varsin dusch och byta om och sedan kolla läget lite. Resan hit var ganska jobbig! Vi checkade in på båtkontoret vid elva, sedan hade vi väntetid på ca en timme innan det var dags för avfärd. När vi väl kom in med båten och skulle ta taxibuss som ingick i priset så blev det hela såå drygt. När vi lastat in väskorna och hoppat in i bilen så säger dem att vi ska byta bil. Riktigt segt när man har så stora tunga väskor plus handbagage att kånka på i 30 graders värme. Och det hände oss fyra ggr!! Lasta in, sätta sig, hoppa ur och byta bil!! Lagom trött blev man😩 en två timmars bilresa på det där man satt  som packade sillar utan fläkt, det är inte det roligaste. Menmen , nu är vi här! Känns redan lite småjobbigt att ha lämnat ölivet, som sagt är här väldigt mkt människor, trafik, försäljare osv. MEN vi kommer säkert tycka om detta också efter ett tag!

Kan inte förstå att vi bara har fem nätter kvar här, att det då har gått 17 dagar på Bali och Gili! Tiden går för fort nu..... Lite småångest att åka hem😳😩😰😓

God morgon!

Publicerad 2014-03-29 03:27:18 i Allmänt,

Godmorgon :)

Jag ligger i sängen och om tio minuter ringer alarmet som jag ställde igårkväll. Men tydligen behövdes inte det.. Alla vaknar verkligen väldigt tidigt här, runt åtta-nio är många uppe och hoppar! Även fast de festat kvällen innan..

Själv är jag jättetrött! Ska bli skönt med eget boende på nästa ställe så att man kan få sova ut lite. Det är kul att bo i dorms när man träffar goa människor, men detta rum är väldigt litet.

Igår, fredag stack jag, Louise och Sofie till stranden. Vi köpte med oss fruktsallad och njöt under under solen och molnen. Efter ett tag kom killarna ner till stranden och de skulle visa oss vart det var bäst att snorkla om man skulle se sköldpaddor.. Det gick dock inte så bra! Havet är verkligen helt galet strömt här, man dras med i vågorna jättelätt. Dessutom så blåste det ganska rejält igår så det blev dubbelt upp. Tyvärr såg vi inga sköldpaddor :( såå tråkigt! Hade gärna velat se dem! Menmen..

På kvällen gick vi ut och åt, det blev grillad tonfisk med ris och grönsaker. Helt okej men ganska smaklöst. Känns som de sparar på kryddorna eller något? Därefter blev det köp av bananbröd❤️ som vi tänker ha som färdkost idag. Och sedan lite häng på hostlet, en kort visit på beachpartyt som anordnades för kvällen. Och sedan bums i säng!

Idag lämnar Louise och jag Gili och åker till Kuta. Det är lite mer busy där. Får se vad vi tycker om det, finns många delade meningar om det. Men vi gör kanske någon utflykt till annan ort under dagen för att variera lite. Kommer sakna den fina stranden och deb mysiga ökänslan! Fast ska bli gött att unna sig massage, bio osv😄

Nu ringer klockan om en minut och det är dags att packa väskan! Måste bara tillägga en sjuk grej! Igår träffade vi på en kille som vi träffade på Fraser Island/Australien och även en tjej som bor på samma hostel sa att hon kände igen oss därifrån. Världen är ändå liten!

Och till en helt annan random grej! Där går omkring skitäckliga gubbar (vet inte vart de kommer ifrån), men helt påklädda med jeans och skjorta på stranden. Och går och tar foton på alla tjejer i bikini. De ställer sig en meter ifrån och tar foton med tjejer i bakgrunden. Vidrigt! Igår så satt Louise på stranden och då kommer en man och sätter sig framför på huk, och vi tror att han är försäljare. Men sedan säger han "thank you" och då har hans kompis stått fyra meter ifrån och tagit foton?!?! Och de hade med oss i bakgrunden, och likadant igår fick jag en fråga om att ställa upp på bild! Så jäkla äckligt!! Deras kvinnliga vänner satt i skuggan fullt påklädda, varför inte ta bild med dem istället? Sjuuuukt udda!

Menmen, Rise and shine! Vi hörs i kuta :)

Vårt lilla rum!
Trötter!

Så tråkigt att säga hejdå till Sofie också! Hon reser till Gili Air idag. En annan ö av the giliislands. Verkligen jättehärlig tjej, kommer sakna henne! Menmen, får ses hemma i Sverige i sommar :) ha det fint alla❤️

Torsdag på Gili

Publicerad 2014-03-27 16:28:59 i Allmänt,

Hejhej❤️

Hoppas allt är bra med er där hemma? Här ska vi inte klaga. Gårkvällen spenderade vi med en svensk tjej vid namn Sofie som flyttat in i vårt rum på hostlet. Sjukt skön tjej! Vi gick och åt på matmarknaden som ligger inne i centrum. Där har de all möjlig mat. Man går till olika matvagnar och pekar på allt man vill ha och betalar sedan för sig. Efter matmarknaden gick vi ner till stranden och satte oss vid en restaurang/bar i varsin skön sackosäck och beställde in varsin frappuchino (stavning?) och chillade där i några timmar. Det blev ingen beerpongtävling för oss med andra ord😋rätt skönt med tanke på hur fulla en del av dem som medtagit blivit. När klockan blev runt halv tolv gick Sofie och la sig men Sofie och jag var inte trötta så vi gick till The irish bar för att kolla in nattlivet. Onsdagar ska tydligen vara de bästa partykvällarna så vi var ju tvungna att gå dit och se om det stämde. Vi gick dit och dansade och hade det skoj💃när klockan var typ halv två kände vi oss rätt nöjda och begav oss tillbaks till hostlet för lite sömn😊

Idag började vi dagen med att gå och köpa fruktsallad till frukost. Vi fick värsta portionen för enbart 11 svenska kronor, rätt överkomligt😄vi begav oss sedan ner till stranden för lite sol och bad. Där låg vi och hade det gött i några timmar. När klockan var fyra begav vi oss tillbaka och duschade och fräschade till oss för att gå till The sunset bar och titta på solnedgången. Sofie, Sofie jag och en tjej från Canada åkte häst och vagn dit medan killarna från vårat rum hyrde cyklar. Väl på plats beställde vi in varsin banan milkshake och tittade när solen gick ner. Väldigt vackert😊när solen var nere tog vi oss till matmarknaden ännu en gång för middag. Jag har gått runt med ständig kramp i magen i två dagar nu så jag var väl inte jätteförtjust i maten. Men den gick ner iallafall😋efter maten gick vi och köpte varsin glass. Två kulor för 15 kronor är inte illa! Vi begav oss sedan ner till stranden och hängde där till vi blev trötta. Nu sitter vi här på hostlet och ska alldeles strax gå och lägga oss. Imorgon är det vår sista dag här innan vi beger oss vidare till nästa destination😊

Hoppas ni mår bra där hemma? Idag är det exakt 3 veckor!!! tills vi är hemma igen. Hur galet? Dagarna bara springer iväg nu känns det som. Snart helg igen😊ha det så bra så hörs vi mer sen❤️

Två fina bilder på solnedgången. Första bilden är från första kvällen vi var där, och den bara från ikväll😊😘

Onsdagseftermiddag på Gili T!

Publicerad 2014-03-26 18:50:26 i Allmänt,

Då kommer här en liten sammanfattning om vad vi haft för oss de senaste dagarna.

I måndags morse vid sju på morgonen blev vi upphämtade av en minibuss som tog oss till en ort jag inte minns namnet på. Ifrån den orten skulle vi iallafall ta speedbåten till Gili T. Gili Trawangan är den största av alla Giliöar och det var en hel del backpackers som tog båten med oss. När klockan vart ungefär kvart i tolv hoppade vi i land på en av de vackrare öar och platser vi sett hittills. Det var bland det klaraste turkosblått vatten vi sett och mysig stämning. Kullerstensbeklädda gator med häst och vagn som enda transportmedel.

När vi checkat in och fått vårt rum som förövrigt är väldigt väldigt litet, gick vi ner till stranden. Där svalkade vi oss lite och när klockan närmade sig skymning begav vi oss tillbaks. Därefter vart vårt mål att spana in lite rolig shopping, men det visade sig inte finnas här. Istället hängde vi med vår roomie till sunsetbar och kikade på solnedgången, den var magisk!!

Tisdag vart vår första heldag och den började med en bananshake vid stranden. Därefter blev det sol och bad i vanlig ordning. Och eftersom vi hoppade över festligheterna dagen innan tänkte vi att vi skulle ge festön en chans. Efter lite mat, (bakad potatis med chili con carne) och lite tillfix var vi redo. Fick sällskap av två killar från hostlet, men det blev bara lite barhäng i slutändan. Partylivet som man hört ska vara väldigt galet här förvånar oss! Det är i princip stendött på gatorna, och det är endast ett ställe om kvällen som håller igång! Inte alls som vi tänkt oss.... Fast har inte världens partymood anyway, men ändå...

Just nu ligger vi på stranden. Vi har fått prova på att snorkla lite invid stranden idag. Killarna hade hyrt cyklop så vi fick låna. Här ska tydligen finnas vattensköldpaddor här, fast vi såg inga :( kanske i morgon :)

Ikväll sägs det vara den stora partydagen. Hostlet anordnar beerpongtävling och vi är ombedda att deltaga. Är inte överpepp eftersom vi inte vill dricka en massa. Men spelet i sig är kul. Så får se.. Ska nog alldeles strax kila tillbaks och ta en liten nap.

Igår gick vi förresten en promenad runt heeela ön! Det kan ta 1,5-2 timmar men vi klarade oss runt på 1 timme. Här finns så himla lyxiga och fina resorts! Och naturen är så fin..

Men vi säger väl natti natti sålänge så hoppas jag att vi laddar lite energi till kvällen. Blir nog ett besök på matmarknaden ikväll. Där ska vara billig mat... Har blivit tipsade om det flera gånger men vi har valt restaurang framför det varje gång. Äta god mat på restaurang är ju nästan hela nöjet med semester! Menmen, ikväll så ger vi det en chans😊❤️

God😍
Här hänger vi om dagarna!👌
Fruktsallad till lunch👍
Solhatt är ett måste! Att den inhandlades efter fyra månaders resande är en annan femma...

Sammanfattning Ubud

Publicerad 2014-03-26 11:43:51 i Allmänt,

Hejhej allihop❤️

Tänkte att jag skulle sammanfatta vår sista dag i Ubud, vad vi hade för oss den sista dagen där.

Vi ställde klockan på åtta för att hinna med så mycket som möjligt av dagen. Vi gick och åt frukost och begav oss sedan till monkey forest. En stor regnskog med massor av apor!! Vissa var gigantiska😱vi fick höra att aporna är tränade till att sno från besökarna. De hoppar upp på en och drar av armband och halsband, öppnar blixtlåset på ryggsäcken osv. Så vi var lite på vår vakt. Förberedde oss med att ta av oss vårt guldhalsband😋

Vi gick sedan där igenom, skogen var verkligen jättefin. Vilken grönska! Efter att vi tagit lite foton och kände oss nöjda begav vi oss sedan vidare för att se de stora risfälten. Det blev en jobbig promenad då det var SÅÅ varmt!! Obehagligt varmt, känslan när svetten rinner längs ansiktet känns inte jättefräscht😩vi kom fram till att dagarna här på Bali måste man nästan spendera på stranden för att ens överleva! Risfälten var jättefina iallafall, vi såg människorna gå omkring på fälten och arbeta. Kändes fel att klaga på att vi var varma när man såg dem där.

Efter en titt där blev det dags för lunchbreak. Det var så skönt att få kunna sätta oss ner och svalka oss på ett cafe med varsin kall dricka och lite mat i magen. Självklart var det raw-food och organiskt😊

Efter lunch begav vi oss tillbaks till vårt boende och duschade av oss och bytte om till träningskläder då det var dags för yoga! Vi begav oss dit och tog varsin plats vid en matta. Vi var totalt fem elever och en lärare. Jag kände mig så stel i mina muskler i kroppen, vissa övningar var rätt svåra men det var kul att testa på. Det känns som en bra träningsform då man arbetar med hela kroppen. Helt klart något som hade varit kul att testa på där hemma😊

Efter yogan gick vi direkt till ett ställe och åt kvällsmat. Det var jättegott! Som avslut på vår tripp i Ubud lyxade vi till det med varsin raw chokladkaka med kokosglass. Allt helt naturligt! Den var faktiskt god, den kändes nyttig så vi kunde njuta med gott samvete😜hehe!

Sen blev det packning av våra grejer och sedan sömn för att göra oss redo för Gili!!

Här kommer några bilder❤️

Gili Trawangan

Publicerad 2014-03-24 05:36:53 i Allmänt,

Hejhej! Nu har vi precis anlänt till Gili T som är den största av Giliöarna! Och det lilla vi har sett, är magiskt vackert! Så fort vi checkat in på vårt boende gick vi ner till en strandtrstaurang. Här sitter vi nu och väntar på lite mat. Sedan blir det beachen! Och havet!! Det är så varmt idag, men tur att det fläktar :)

Tror detta kommer bli en av favoritplatserna. Här är ingen trafik så det är lugnt och harmoniskt! Man tar sig runt på cykel eller häst och vagn :)

Här kommer en liten sneak peak från bordet vi sitter vid. Har inte ens ansträngt mig för att få till en bra bild men ni kan ju se det vackra havet! 😍☀️🏊🏄❤️

Publicerad 2014-03-23 02:50:14 i Allmänt,

Godmorgon godmorgon!😊

Klockan ringde klockan åtta imorse och då var det bara att gå upp och starta dagen. Vår tanke är att åka vidare till Giliöarna redan imorgon vilket innebär att vi har ett rätt späckat schema idag. Vi har mycket vi vill hinna se idag. Bl.a. Några tempel, stora risfält, monkey forest, prova på yoga och lite allt möjligt.

Vi startade dagen på Kafé. Vi beställde in varsin juice som hette C-vitaminboost. Den innehöll morot, apelsin, annanas, papaya och basilika. Till det åt vi varsitt pumpa och valnötsbröd som var såå gott😊nu har vi fyllt oss med energi och ska börja pricka av vår to-dolist. Hörs mer sen❤️
Lite fler bilder från där vi bor😊

Vår frukost😊

Ubud-Bali

Publicerad 2014-03-22 16:04:34 i Allmänt,

Hejhej allihop❤️

Lördag igen, herregud vad tiden går fort nu. Nästan lite för fort..😏

Idag åkte vi vidare till Ubud. Vi var uppe vid nio imorse för att kolla in shoppingen innan vi skulle åka vidare. Vi har sett så mycket fint men tyvärr var det inte lika fint på nära håll som på avstånd😋men något armband och solhatt fick vi köpt innan vi tog taxi in till Kuta. Såklart skulle det vara strålande väder idag just för att vi inte skulle ligga på stranden, sjukt varmt har det varit idag!😰Från Kuta åkte vi shuttlebuss till Ubud som tog lite mer än en timme. Väl där fick vi efter en bra väntan tag på en taxi som tog oss till boendet. Idag är det spirital festival här i Ubud så alla taxibilar var i princip uppbokade hela tiden.

Väl framme checkade vi in och lämnade våra saker på rummet. Här är jättefint och mysigt där vi bor. Jättefin natur runtomkring och mysiga soffor med belysning överallt. Vi ska försöka ta några bilder och visa er hur det ser ut

Vi begav oss sedan ner till stan för att besöka caféet "Kafé" som vi hört väldigt gott om. Både från tjejen vi bodde med i Seminyak samt från tjejerna i Vietnam. Där beställde vi in en vegetariskt gryta med bönor, tofu och lite annat smått och gott. Rött ris serverades till. Det var gott men rätt starkt😋

Här i Ubud finns det organiska caféer och restauranger överallt med massor av raw food, desserter och nyttiga smoothies. Vi är i mathimlen med andra ord. Sofie och jag som älskar nyttig mat och nyttiga efterrätter hade inte kunnat hamna på bättre plats😜

Ikväll var vi och tittade på en föreställning där hundra män sjöng, dansade och spelade teater. Det var någon sorts traditionell dans som de gör här på Bali, samt att de spelade upp typ "Romeo och Julia" fast på deras sätt och med deras tro. Det var en upplevelse, minst sagt😋

Efter uppträdet gick vi till en av alla restauranger och åt vegansk kokosglass med lite jordgubbar. Gott😄men som sagt, magarna står ut som två fotbollar just nu! Hatar våra jäkla problemmagar😔
Nu sitter vi på vårt boende, ska strax gå och lägga oss då vi har en fullspäckad dag imorgon. Mer om det får ni höra då. Hoppas ni får en mysig lördagskväll!❤️
Titta vad som fanns att köpa inne på Apoteket inne i Saminyak? Pez, lite nostalgi😃
Vår mat på Kafé! Gott, men mäktigt😅
Den mysiga gången till vårt boende😊
Dans💃
...
Här chillar vi just nu. Blir strax till att krypa till kojs😊

Bilbomb från Seminyak!

Publicerad 2014-03-22 03:14:00 i Allmänt,

Här kommer som lovat lite bilder från senaste dagarna! :)

De hade jättefina raketer vid stranden på kvällen.
Brunch på Biku. Magiska scones👌
Pannkakor med topping🙈
Shopping i gallerian Beachwalk, i Kuta.
Tjusig design!
Sushi på kvällen! 6 rolls var och en majskolv😍
Igår åt vi mat vid stranden😊
Väntar snällt på maten😊
Grillad fisk med örtsås och tillbehör! Gottgottigotttgott! Ajaj, mage!

Mys på potato head🍹
Mys!
Googla så får ni se hur fint det var😍

Torsdag på Bali.

Publicerad 2014-03-21 10:35:03 i Allmänt,

Hejhej!

Igår, torsdag vaknade vi runt halv tio och var redo att ta på oss bikinin och ge oss ut i solen.. Men tji fick vi! När vi kikade ut genom dörren hade himlen öppnat sig och regnet öste ner.

Lite smådeppigt tyckte vi och lite deppigare blev det när vi kollade närmre på väderprognosen. Men det var bara till att ta och göra det bästa utav dagen.

Eftersom frukosten som serveras på boendet inte är världens höjdare så tänkte vi lyxa till det med en rejäl frukost/brunch på ett ställe som de svenska tjejerna tipsat om. Det tog ett litet tag att åka med taxi men det var såå mysigt! Det verkade vara väldigt populärt eftersom det var fullsatt och där fanns en hel del reserverade bord. Vi hade dock turen att få tillgång till ett bord för två, dock hade vi bara en timme på oss eftersom det var resarverat till några andra en timme efter.

Men Gud vad gott det var! Vi beställde in en scones att dela på, och pannkakor med banan och bär med tillbehör. Och varsin  grön hälsosmoothie på det. Vi rullade bokstavligt talat därifrån.. Kändes dock som att våra magar inte gillade det lika mycket som smaklökarna.

Därefter tog vi en taxi till Kuta, den större orten med håll i gång i. Där besökte vi köpcentrat Beachwalk som ligger nere vid stranden. Det var väldigt fint och det såg mycket mysigt ut med alla restauranger och caféer runt om. Där blev det lite strosande och det fanns en hel del fina grejer. Man ville köpa allt! Men det slutade endast med varsin topp från zara. Sedan återvände vi tillbaks till Seminyak och åt sushi och Louise skulle försöka söka lite jobb.

Idag blev det stranden någon timme innan det började ösregna, igen.. Och nu sitter Louise ännu en gång och skriver sitt cv för att söka jobb. Själv spritter det i kroppen på mig, är helt rastlös. Ikväll vill jag kolla in shoppingen och vi kanske åker till en restaurang/beachclub som heter Potato Head. Den ska vara bra tydligen.. Får se! Imorgon åker vi i allafall vidare till Ubud. En konstnärsstad där man kan se risfält, besöka en monkey forest, prova på yoga och äta raw food.

Wellwell, hoppas ni har en fin dag! Dagarna springer förbi här och snart är det nästan dags för sista stoppet på resan. Galet! 😘❤️

Hello Bali!

Publicerad 2014-03-20 04:54:40 i Allmänt,

Nu är vi på Bali!

Flygresan gick bra så det var väldigt skönt. Sofie lyckades till och med slumra till på planet. Jag var lite för nervös för att kunna slappna av, men det gick ändå rätt fort!👍

Väl på plats fick vi fixat vårt visum och hämtat våra bagage innan vi tog en taxi till vårt boende i Seminyak. Vi lämnade våra grejer och gick och åt sushi till kvällsmat. Väldigt mycket sushi på sista tiden..Känns som en bra måltid då våra magar vägrar att samarbeta med oss. Man blir mätt men inte överdrivet😊Då vi var helt slut efter att ha varit vakna i runt 38 timmar så gick vi tillbaks till vårt rum för lite sömn. Hade tre svenska tjejer från Stockholm boendes hos oss så fick pratat lite med dem också. De skulle åka vidare dagen efter till någon ö. Trevligt med lite svenskar😊Dagen därpå tog vi oss till stranden för lite sol och bad. Denna strand är inte så fin tycker jag. Här är mängder av surfare här då det är väldigt bra vågor för att surfa= mindre bra för oss som ska bada😋höga vågor! Den är med andra ord inte lika fin som på Langkawi! Vi hyrde varsin solstol och fick sol ett tag. När klockan började närma sig halv tre tog vi oss till en resturang på stranden och åt varsin kycklingsallad. Helt plötsligt från ingenstans började det storma och sanden flög omkring. Vi flyttade in oss där inne och fick en ny sallad då det kommit smuts i den andra. När vi satt där öppnade himlen upp sig och det öste ner. Inget mer solande med andra ord. Vi begav oss hemåt, var ute och käkade på kvällen och kollade in shoppingen. Bali influeras väldigt mycket av Australien, då det är så sjukt många som åker hit. Man kan jämföra det med Gran Canaria som alla svenskar åker till. Så här är mycket kläder som påminner om butikerna i Aussie och priserna ligger på australienska priser=dyrt! Men något guldkorn kan man ju hoppas på att hitta😊

Vi har kollat upp väderprognosen och det ska tydligen vara dåligt väder under hela vår tid här på Bali. Regn och molnigt. Det var inte alls vad vi tänkt oss.. Allt blir så mycket tråkigare med regn. Man åker till Bali för sol och bad. Finns inte så mycket att göra här när det regnar. Så jag hoppas innerligt att vädret vänder för annars kommer det nog bli rätt drygt här😔vi vaknade upp imorse av värsta skyfallet och det ska pågå hela dagen. Så vi ska alldeles strax ta och bege oss in till ett shoppingcenter inne i Kuta för att sysselsätta oss med någonting. Vi får hoppas på en bra dag ändå😊håll era tummar för att vädret bättrar sig, annars lär vi vara lika bleka som er när vi kommer hem!😰😩😋Ha det fint!❤️

Ps: vi har varit väldigt dåliga på att ta foton så tyvärr får ni inga. Ska bättra oss på den fronten!😘

Hejdå Malaysia!

Publicerad 2014-03-18 08:20:01 i Allmänt,

Då sitter Louise och jag redo för att boarda planet om 25 minuter. VI har haft en lång väntetid på flygplatsen men snart är det alltså dags att kliva ombord på flygplanet som ska ta oss till Bali! Hoppas verkligen att det blir en behaglig tur och att tiden går snabbt. Vädret är dimmigt och disigt men hoppas att det är klarare uppe i luften.

Vi har spenderat tiden genom att vila på golvet, äta lite och jag har även klurat på ett personligt brev som jag tänkt skicka in till utbildningen jag tänkt söka in till.

Just nu har vi faktiskt kickat igång datorn eftersom våra mobiler inte har någor batteri. Louise har endast 20% kvar och min gav upp för flera timmar sedan. Så det var en himla tur att vi hade datorn i handbagaget så att vi fick lite tidsfördriv.

Hann även prata en snabbis med älskade pappa! <3

Tror jag får avsluta nu och springa på toaletten så att det är gjort. Men vad roligt att alla våra vykort har kommit fram till er där hemma. Ni som inte har fått något kan kanske ha ett kort väntandes hemma hos er. Dvs Emelie J och Fredrika H ;) Ni får iallafall hålla tummarna att allt går bra för oss så hörs vi på Bali! Puss och kram <3

Försenat flyg!

Publicerad 2014-03-17 15:40:40 i Allmänt,

Jahapp! Vi sitter fortfarande här på våra stolar vid gaten. Om tre minuter skulle vårt flyg ha lyft men de ropade ut i högtalarna för en stund sedan att planet är försenat. Segt! Vi som bara villa komma fram nu...vi börjar bli riktigt trötta båda två nu. Planet är försenat med en timme så vi kan ju hoppas att tiden går snabbt...Nu ska vi försöka spara lite batteri på våra mobiler. Ha det så bra så hörs vi!❤️😘
👎

Last day på langkawi

Publicerad 2014-03-17 14:32:37 i Allmänt,

Hejhej bloggen👋❤️

Hoppas allt är bra med er där hemma? Ny vecka och nya tag eller hur säger man😉

Klockan är lite över nio på kvällen här nu och Sofie och jag sitter på flygplatsen och väntar på vårt flyg. Det går inte förrän 22.40 så vi har lite tid här att fördriva och vad passar då inte bättre än att skriva ihop lite onödig information om vad vi har haft för oss idag😋vid detta laget borde ni ha rätt bra koll på hur våra dagar spenderas här. Men kan ändå berätta lite...

Vi vaknade runt tio på förmiddagen och satte oss och kollade upp boenden på Bali. Efter ett tag hittade vi ett som verkade bra, rätt dyrt men bättre att ha en schysst boende när vi kommer dit så kan man kolla upp andra sen. Under vår resa har vi bott på en rad boenden som bott lite utanför, typ som här på Langkawi och i Koh Pangan. Att bo lite utanför kan lätt bli dyrare fast att boendet är billigare då det kostar en massa extra kostnader att ta sig. Så nu vill vi bo där det händer lite😊

Vi kommer att flytta runt på oss på olika platser på Bali och även besöka Giliöarna. Men mer om det senare😊efter vi bokat begav vi oss till stranden för att sola lite. Det är sjukt för vi tycker att vi bara blir blekare och blekare trots vi solat någon timme varje dag. Konstigt det där😋varje gång vi har badat har vi tyckt att det bränts på kroppen. Som att man blir bränd av en brännmanet. Då vi inte sett några så har vi inte tänkt något mer på det, förrän idag då vi satt nere vid strandkanten och tittade i sanden. Små små genomskinliga gelébollar spolades upp lite då och då, det måste ha varit dem😬nåväl....När klockan var fyra begav vi oss tillbaks till vårt boende, vi hann precis tillbaks innan himlen öppnade upp sig och regnet öste ner. Vi packade våra grejer och sedan gick vi och åt sushi till middag. Därefter följde utcheckning och nu sitter vi här😊

Vi kommer att ha 16 timmars väntetid på flygplatsen i KL. Vi tänkte först åka in till stan och fördriva tid där, men har kommit fram till att det är för dyrt. Bara taxikostnader hade kostat 400 kronor och att bära runt på tunga ryggsäckar känns mindre kul. Så vi får hoppas vi hittar något att fördriva tiden med på flygplatsen istället😊

Vi är sjukt nervösa över flygningarna, så håll tummarna för oss pleeeeaaase✊Vi hörs förmodligen i Kuala Lumpur! Ha det så bra alla❤️😘
Middag🍴👌
Mums😄
Riktigt såhär blek är jag faktiskt inte i verkligheten😯😋
Utsikten från restaurangen😊
Bild tagen i detta nu här på flygplatsen. Riktigt så peppade är vi inte som bilden kanske ser ut som😩
Boarding till Kuala Lumpur som går en timme före oss😊
Underhållning iform av naturgodis..på en måndag dessutom! När man reser är alla veckodagar lördag så vi kan😱😅dessutom har Sofie tydligen hört att choklad ska lugna nerverna och det tackar vi inte nej till🙈

Ännu en dag på Langkawi

Publicerad 2014-03-15 18:19:11 i Allmänt,

Hejhej❤️

Nu har ännu en dag passerat. Klockan är ett på natten här och Sofie och jag hänger på vårt vanliga ställe...balkongen😋

Sofie hade kollat upp vädret för någon dag sedan som visade att det skulle vara regnigt och molnigt både lördag och söndag. Så när vi vaknade imorse/förmiddags så blev vi positivt överraskade. Det bjöds på soool☀️Vi bytte om och köpte med oss frukost till stranden. Det var som vanligt folktomt😋vi badade och solade och märkte allt eftersom att det blev molnigare och molnigare. Jag sa till Sofie att det säkerligen skulle börja regna. Och yes, bara någon minut efter kom några smådroppar för att på en sekund öppna upp sig och ÖSregna, värsta monsunregnet! Vi har drygt 15 minuter att gå för att komma tillbaks till vårt boende så ni kan ju gissa att vi var rätt blöta😋som tur är var regnet varmt så det gjorde inte allt för mycket..

Vi tog det lugnt på balkongen, fick besök av en massa apor idag. En hoppade upp på balkongräcket och stirrade på oss som att han skulle hoppa på oss. Vi blev rädda och sprang in i rummet och stängde in oss. Tror ni då inte att apan hoppar upp på bordet och snor vår plastpåse med solkräm och går iväg med den och vänder upp och ned på påsen så att de åker ner fyra meter ner på marken. Schysst liksom🙈😩lite senare ser vi en apa springa med en chipspåse på ett av hustaken och han får sällskap av ett gäng andra. Så de sitter och nafsar i sig hela påsen med gott samvete😋man ska alltså vara försiktig med vad man har ute på balkongen!

Vi skulle sedan gå ut och gå en PW men det slutade på något vis med att vi satt och kollade igenom massor av bilder från 3-4 år tillbaks. Så många minnen och så kul man haft, ibland längtar man bara tillbaks till den tiden😋i vilket fall så  blev det alldeles för mörkt för att gå ut och gå, så vi fixade oss och drog och åt middag istället. Det blev samma visa som igår, det var gott men vi blev obehagligt mätta, standard!

Snart ska vi sova. Hoppas ni har haft en härlig lördag änsålänge och att ni får en mysig kväll vad ni nu än hittar på☺️Vi hörs och ses!❤️
I brist på bilder idag får ni några på aporna som jag lyckades knäppa😊

Hans vänner🐒🐒🐒🐒

Här är vår middag! Det ser inte ut att vara någon jättehit, men den var faktiskt god😜😘

Fredag på Langkawi!

Publicerad 2014-03-14 17:20:52 i Allmänt,

Hallå!❤️

Nu är klockan snart tolv på natten här och vi sitter och chillar på balkongen. Eftersom det inte blev något Koh Lipe idag blev det stranden här istället. Idag var det inte riktigt lika varmt som det har varit de andra dagarna men det var fullt tillräckligt. Vi köpte med oss papaya och en liten burk yoghurt och hade frukost på stranden😊

Detta är verkligen en lugn ö. Stranden vi har legat på idag hade lika gärna kunnat vara en privatstrand, så folktomt var det. Naturen är dock väldigt vacker här. Mycket finare om man jämför med Thailand. Vattnet är också mycket varmare här än på de andra ställena vi varit på. Det är så varmt så det inte svalkar dig när du tar ett dopp.🏊

Då det är så varmt här blev det inte så många timmar på stranden idag heller. Runt fyratiden begav vi oss och gick och köpte vattenmelon och lite nötter till mellanmål🍉gott och uppfriskande var det. När solen hade gått ner tog vi oss ut på en liten PW. Då det blev kolsvart väldigt snabbt kunde vi inte gå så länge.

Efter dusch begav vi oss till restaurangen vi åt på första kvällen här. De har visat sig tillaga bäst mat om man jämför med de ställena vi har ätit på. Igår till exempel beställde vi chicken cashewnut på ett ställe, kycklingen bestod bara av bråskbitar😫så jäkla äckligt! Så vi tog det säkra före det osäkra ikväll. Vi beställde in två starters- vegetariska vårrullar och chicken satay, och en kyckling med cashewnötter som vi delade på. Det var faktiskt väldigt gott👌med lite magont lämnade vi sedan restaurangen och nu befinner vi oss här😋det är riktigt tråkigt att det inte händer något här. Det börjar bli liiiiite väl enformigt. Det enda man kan göra här är att sätta sig på ett annat ställe och äta glass eller ta en drink, men vi är ju så himla mätta från maten så det går inte att få ner något. Aja, vi får hoppas att Bali har lite mer drag💃😊

Bilderna ger inte riktigt rättvisa. Naturen och havet är väldigt vackert i verkligheten. En väldigt lugn och harmonisk miljö😊

Tjabba, Tjena, Hallå

Publicerad 2014-03-14 04:27:33 i Allmänt,

Godmorgon.

Klockan är 11 och vi vaknade runt niotiden. Har försökt få ordning på magarna, men fyf*n alltså! Riktigt, riktigt obehagligt. Kändes som att man skulle kollapsa, svimma och kräkas. Ingen rolig upplevelse alls :(

Idag hade vi tänkt åka till Koh Lipe. Men det verkar inte bli någon utflykt dit, det visade sig att det var lite väl dyrt. Vi hade tänkt åka dit över dagen och det skulle kosta tur&retur 500 kr vars... Vilket vi kände var grymt överpris! Dessutom hade färjan tagit tre timmar dit och tre timmar tillbaks.. Så det fick  vi snällt hoppa över.

Riktigt tråkigt eftersom det sägs att det ska vara Thailands vackrare paradisö. Men ifall vi verkligen vill så kan vi kanske ta oss dit under vår tid i Thailand sen, dock tror jag att det hade kunnat bli lite stressigt. Ön ligger ändå en ganska bra bit ifrån Phuket och Phiphi. Där vi hade tänkt hålla hus våra sista veckor innan hemfärd.

Menmen vi får se. Tre dagar till på Langkawi sedan väntar bali! Woho, ska bli spännande att se vad det har att erbjuda! 😄🎉💃🍹🏄

Snapshots!

Publicerad 2014-03-13 10:51:26 i Allmänt,

Hello! Vi kom tillbaks från stranden för ett tag sedan och har bara fyllt på energin en snabbis eftersom vi hade tänkt åka in till sjukhuset snart.

Louise och jag har haft lite problem med magarna under en tid och det börjar bli dags att ta tag i saken. Så vi får se hur kul den historien blir. Louise är trots allt erfaren sedan tidigare resa, men jag är smått skraj alltså!

Tycker dock att det är lite märkligt att vi haft problem eftersom vi äter väldigt mycket frukt, dricker mycket vatten, ris, russin mm.

Menmen, once and for all så får vi ta oss iväg nu. Mamma och pappa börjar skrämma upp oss med konsekvenserna...

Wellwell. Här kommer lite snapshots från dagen. Hörs senare❤️

Fanns en del vattensporter vid stranden.

Ananas till frukost👌

Mumsigt var det!

Vattenmelon till eftermiddagsfika🍉

The Beach

Publicerad 2014-03-13 04:40:36 i Allmänt,

Godmorgon!

Då är vi inne på vår fjärde dag här på Langkawi. Tiden bara rusar iväg trots att vi inte gör mycket mer än att softa!

Langkawi är en väldigt lugn ö, här händer inte särskilt mycket. Litet minustecken för det vill jag säga. Klart att det är skönt med lite lugn och ro, speciellt efter Vietnam då vi hoppade till nya ställen titt som tätt. Men lite action hade inte skadat..

Hur spenderar vi då dagarna? Vi tar oftast en lång sovmorgon, dvs att vi inte ställer alarmet som vi alltid brukar göra. Sedan blir det någon form av frukost, och det brukar bli fruktsallad eftersom utbudet är väldigt krasst. Därefter blir det stranden i någon timme. Inte alltför länge utan vi brukar oftast bara palla tre timmar. Solen är väldigt tryckande här, så det blir mer påfrestande för kroppen. Vi blir verkligen helt slut i både kropp och knopp!

Vi har åtminstone försökt vara ute och promenera för att få den där saknade och älskade pigghetskänslan som man brukar få av motion. ( åtminstone som man får, på hemmaplan😒) men den infinner sig inte riktigt. Har köpt multivitamintabletter och hoppas att det ska hjälpa. Har verkligen noll energi.

Förutom det chillar vi på balkongen med våra nya homies,🙈🙉🙊🐵🐒aporna! Och promenerar ner till "byn" där alla restauranger finns. Vi bor cirka 45 minuters promenad därifrån, ingen höjdare alltså! Men vi trivs ändå i vår lya, fast AC hade inte skadat😬

Framtidsplaner diskuteras också och det gnager i huvudet hela tiden. Jobb och framtidsvisioner, det är inte lätt!!

Nu ska vi leta upp något ställe i närheten där vi kan äta något, sedan blir det beachside. Idag måste vi även boka utflykt till thailändska ön, Koh Lipe. Dagsutflykt står på agendan! 😊

Ha det fint!❤️

Jag erkänner, här är filter på bilderna🙈

Väldigt fin strand iallafall.
Lugnt och fridfullt!

Tummen upp!

Solens strålar bländar!

Fried Rice Vegetable. FÖR mycket ris!!😷

Right Now!

Publicerad 2014-03-11 11:04:43 i Allmänt,

Chillar på balkongen med frukt, vatten och lite kex! Inte fel efter några timmar i solen👌🍍🍉🍪

Trötta tjejer säger godnatt!

Publicerad 2014-03-10 16:21:36 i Allmänt,

Då har klockan hunnit bli 23.10 och vi har precis kommit tillbaks från vår oerhört snabba middag.

Efter att vi hade chillat på balkongen och fått apbesök så gick vi ut en sväng och promenerade. När vi sedan kom tillbaks blev det en snabb dusch så att vi kunde gå ut och äta innan restaurangerna stängde. Ikväll blev det färsk apelsinjuice och lite ris med kycklingcashewnut. Det var smarrigt och vi blev väldigt mätta.

Nu ligger vi i sängen med magont, spänningshuvudvärk, sjuk trötthet och ögon som svider. Usch! Så vi hade tänkt släcka lampan alldeles strax och försöka få en god  natts sömn innan aporna väljer att väcka oss med sitt studsande på taket i morgonbitti.

Godnatt säger vi! Hörs i morgon😘❤️🐒

Nyduschad Louise i väntan på maten😊

Jag väntar också glatt på att maten ska serveras.

Blev bara bild på den goda juicen. Maten slank ner snabbare än kvickt😳

Restaurangmys.

Langkawi!

Publicerad 2014-03-10 12:33:19 i Allmänt,

Hejhej!😊

Hoppas allt är bra med er och att er måndag startat bra?😊

Här är klockan sju på kvällen och Sofie och jag chillar lite på vårt rum. Vi överlevde flygturen igår med andra ord. SÅ NERVÖSA vi var. Ingen kan förstå hur rädda vi var. Vi satt på flygplatsen och Sofie och jag var de typ de enda utländska resenärerna där. Alla stirrade på oss när vi tog oss fram med våra väskor vid gaterna. Vi gick på flyget och fick som de sista gångerna sitta nästan längst bak i planet. Någon rad bakom oss var där ett gäng som höll på med något, tog lång tid på sig att sätta sig ner och verkade allmänt skumma. Nervositeten ökades på. Jag satt och tittade i katalogen som de har på plan, som jag redan läst i tidigare för att ha något att fokusera på. Det var hur många som helst som gick fram och tillbaks i planet som jobbade där. Säkerhetanvisningen gjordes och högtalaren var på högsta volym. När de sa att planet var redo för take off tog det säkert 8-10 minuter innan det ens rörde på sig. Nervositeten ökade ännu mer. Sofie och jag satt och höll varandra i handen hela resan, inte förrän vi landat och stod stilla igen släppte vi varandras hand. Jag satt och pratade med Sofie om allt eller inget för att jag var så nervös. Men som sagt, det gick bra! Vi tog oss till vårt boende och slocknade ganska snabbt.

Idag vaknade vi rätt sent. Bytte om till bikini och tog oss till stranden. För att komma dit måste man gå igenom ett annat hotell och herregud vad fint där är. Värsta lyxresorten. Vi köpte varsin sallad som inte var värd en enda krona och gick sedan och lade oss i varsin solstol. När vi legat där ett tag kom en vakt förbi och sa att vi inte fick ligga där för att vi inte var hotellgäster, så vi fick lägga oss på våra saronger mitt på stranden i den stekande solen istället. Snacka om varmt! Det har varit säkert 38 grader idag, lite för varmt! Vi låg där någon timme innan vi blev trötta på det och gick och handlade lite frukt istället. Lade oss sedan på balkongen och chillade. Hade säkert legat kvar där fortfarande om vi inte blivit avbrutna av en apa som hoppade upp och satte sig på balkongräcket. Han ville säkert ha vårt bananskal! Sofie blev jätterädd och sprang in på rummet😄haha! Här finns jättemånga apor. Vi vaknade av att där sprang massor på taket och balkongen imorse. De badar och plaskar i en damm precis nedanför där vi bor och sedan springer de längs vårt balkongräcke och upp på taket. En man som bor precis bredvid oss viftade bort en apa men då attackerade han tillbaka. Så man ska nog vara på sin vakt😱🙈😋hehe! Här kommer några bilder på hur vi bor😊❤️

Mår dååååligt!

Publicerad 2014-03-09 06:42:17 i Allmänt,

Hejhej!

Asså Sofie och jag mår så jäkla dåligt! Ända sedan vi fick reda på att det där flygplanet störtat så har vi haft ångest och panik. Vi är så rädda och uppskakade! Vill bara hem till vårt trygga hem och aldrig sätta oss på ett plan igen😪från att ha en fantastisk första dag i Kuala Lumpur så har bara allt vänts upp och ned på något dygn. Vi känner oss så långt ifrån oss själva, det enda vi tänker på är det där flygplanet. Det gjorde inte saken bättre av att vi blev förfölja av en man inne på köpcentret för en liten stund sedan heller. Vi stod nere på bottenvåningen och jag skulle ta foto på Sofie. Då kommer det förbi en man som säger "beautiful girls" och ställer sig två meter ifrån oss. Vi ler lite, jag tar bild på Sofie och så går vi ut genom ingången. Sofie ska ta bild på mig, och helt plötsligt står mannen framför oss och säger " I can take a picture of you" och kollar så äckligt på oss. Jag säger att det inte behövs och så bestämmer vi oss för att gå därifrån. När vi gått någon meter så märker vi att mannen följer efter oss, Sofie drar i mig att vi ska stanna. Mannen går förbi men saktar ner sin fart och vänder sig om. Vi rusar in i köpcentret igen och går iväg och gömmer oss. När vi står långt iväg och har koll på ingången ser vi mannen gå tillbaks in i centret och titta sig omkring som om att han letar efter oss, sen går han med snabba steg ut igen. Efter en stund kommer han tillbaks in i centret igen och åker upp för rulltrappan till nästa plan. Sofie och jag skyndar oss därifrån och nu sitter vi vid vårt boende helt uppskakade. Vi känner oss helt paranoida. Alla verkligen stirrar på oss hela tiden. Säkert bara för att vi ser så utländska ut. Men det är sjukt obehagligt! Jag vill bara härifrån nu och försöka slappna av och sluta tänka på allt hemskt som hänt. Fan asså! Hade gjort allt för att ha mamma och pappa vid min sida nu😔❤️

Kuala Lumpur!

Publicerad 2014-03-08 17:40:15 i Allmänt,

Hejhej!😊

Hoppas allt är bra med er? Vi befinner oss i Kuala Lumpur nu. Kom hit igår eftermiddags. Flygresan gick bra, men var lite rädd då personalen höll på och prata i mikrofonerna hela tiden och vid ett tillfälle sa ena flygvärdinnan helt random att flytvästarna låg under stolssätet. Hade lite turbulens också, men som sagt gick det ändå bra. Väl på flygplatsen kom våra väskor direkt så vi gick och tog ut pengar och hoppade in i en taxi som tog oss in till stan och vårt boende. Vi bor väldigt centralt, själva boendet är inte så fint men rätt skön hemtrevlig känsla ändå, lite hippiestyle😋När vi lämnat våra väskor begav vi oss ut på stan. I området nära här finns det säkert fem gigantiska köpcenter. De har 10-11 våningar med hur många butiker som helst. Ett riktigt shoppingmekka. Synd att man varken har pengarna eller plats i resväskan, annars hade man kunnat ha väldigt kul där😋Här är jättefint iallafall, såå långt ifrån Vietnam man kan komma. De pratar väldigt bra engelska också vilket är ett stort plus. Vi gillar verkligen KL. Efter att vi gått runt ett bra tag i de olika centerna gick vi och åt mat. Vi har hört att de ska ha väldigt god och billig streetfood här. Så vi provade på det. Det var gott faktiskt, vi åt chicken satay med ris och jordnötssås. Drygt 20 kronor vars😉efter vår middag gick vi och tittade på bio i det ena köpcentret (Som har stora karuseller på högsta våningen). Vi tittade på Nonstop tror jag den hette, med Liam Neeson i huvudrollen. Den var sjukt bra, så se den! Den går säkert på bio där hemma nu också. När klockan var tolv på natten var vi hemma igen. Var sååå trötta efter att bara ha sovit så lite dagen innan.

Idag har vi vandrat runt på stan idag också. Vi har varit väldigt trötta och sega. Allt resande fram och tillbaka har kommit ifatt en, man är ute och flänger runt hela tiden och denna värmen går inte att beskriva. Det är så varmt här. Jag har gått runt med huvudvärk de senaste dagarna som vägrar att släppa, och våra magar samarbetar inte med oss heller. Segt! Iallafall så går tiden så sjukt fort här. Timmarna springer förbi, det blir kväll på nolltid. Efter att vi ätit middag så begav vi oss tillbaks till vårt rum och fixade till oss lite och begav oss till den kända skybaren som finns här. Utsikten var verkligen magnifik! Så himla vackert med de fina tvillingtornen Petronas Twintower i bakgrunden. De spelade väldigt bra musik, hade en stor pool i mitten av baren och gjorde goda drinkar😊dock fick vi reda på den hemska nyheten angående det kraschade flygplanet utanför Malaysia😪Vi känner oss så rädda, ska flyga till Langkawi imorgon. Vi har totalt 8 flyg kvar innan vi står på svensk mark igen. Både Sofie och jag har nästan blivit räddare och räddare för att flyga nu förtiden, och detta gjorde inte saken bättre. Känns verkligen jättejobbigt😪Ni får hålla tummarna för oss att allt går som det ska!✊Puss och godnatt❤️
Flygplatsen i Vietnam
Sofie dricker en smoothie. Dessa smoothies drack vi i Australien, kul att de fanns här också😊
Ett av alla shoppingcenter😊
Movietime! En biljett vars här kostade 27 kr, överkomligt😉

De fina Petronas Twintower👌

Mot Malaysia och Kuala Lumpur!

Publicerad 2014-03-06 23:22:30 i Allmänt,

Godmorgon godmorgon!

Då var det fredag igen! Herregud vad tiden går fort nu. Dagarna bara springer iväg, snart står vi utanför dörren i Vollsjö😋

Idag bär det av till Malaysia och först ut är Kuala Lumpur. Vi fortsätter alltså att hänga lite i storstaden innan vi styr kosan mot sol och bad. Vi har bokat hostel så vi känner oss hyfsat förberedda.

Vad tycker vi då om Vietnam? Jodå, vi gillar det minsann. Från att ha haft en lite trög start i början med dåligt väder och fel buss så visade det sig bli ännu bättre ju längre ner längs kusten vi kom. Vi har fått se och uppleva så mycket under dessa 13 dagar vi befunnit oss här. Vi tycker vi fått se både turistorterna där allt handlar om turismen men även de stora städerna där man fått se hur vietnameserna lever sin vardag. En rolig upplevelse. Nu är vi mer än redo för att bege oss vidare! Jag tycker det ska bli skönt att få ta det lite lugnt ett tag nu. Efter Kuala Lumpur tar vi flyget till ön Langkawi där vi stannar närmre sex nätter. Här i Vietnam har det varit mycket resande och det tar mycket på krafterna tro det eller ej. Det är inte så lång tid kvar innan vi är hemma igen och verkligheten slår emot oss, så det gäller att njuta ordentligt och vila upp oss så mycket det bara går😊

Efter vi kommit tillbaks till vårt hostel igår var vi och köpte varsin sportbag som handbagage. Sedan var vi ute och åt middag med två killar som vi bodde med i samma rum. En svensk kille från Borås och en tysk. Trevligt var det! Sedan hade vi lite ärenden att fixa med och packa våra väskor. Halv ett släckte vi lampan igår och alarmet ringde igen vid fem. Så vi är måttligt pigga. Vår taxi hämtar alldeles strax upp oss nu och sedan bär det av mot flygplatsen! Nästa gång vi hörs blir i KL! Håll tummarna för oss☺️Puss och kraaaaaam❤️

Utflykt-Cu Chi

Publicerad 2014-03-06 10:57:52 i Allmänt,

Hej kära läsare😄

Vi kom precis tillbaks till hostlet nu efter en dag i Cu Chi och deras tunnlar. Bussresan dit tog närmre tre timmar och hade ett litet mellanstopp efter halva tiden. Där fick vi chans till att gå på toaletten samt kolla in en verkstad där vietnameser tillverkade olika föremål som skålar, handmålade tavlor, smyckesskrin, vaser, kammar. Lite allt möjligt med andra ord. De hade jättefina fat som vi även sett säljs på marknaden vi varit på. Om vi inte hade varit på en backpackerresa och tvingats transportera oss med ryggsäck hade jag lätt köpt ett. Det är lite tråkigt, man ser väldigt mycket fint här men man kan inte köpa något direkt då våra väskor redan väger ton och det är svårt att ha det i en ryggsäck😒menmen! Vi köpte oss varsin banan och sedan rörde vi oss vidare till Cu Chi. Vi fick titta på en film om hur vietnameserna skyddade sig för amerikanerna genom att gömma bomber, tillverka dödliga fällor och hur de kröp runt i tunnlarna.

Det finns tre olika djupa tunnlar. Fyra, sju och tio meter djupa är dem. Det kommer 500-1000 människor och besöker tunnlarna dagligen och de har öppet från måndag till lördag varje vecka.
Tunneln är 70 km lång och där levde 16.000 vietnameser under kriget, varav det bara var 6000 som klarade sig. Totalt dog 1 miljon thailändare, kineser och amerikaner där, varav 58.000 bestod av amerikaner.

I tunnlarna hade de kök, sjukvård, marknad, militärverkstad osv. De höll till i tunnlarna under dagtid och på natten var de ute och krigade.

På plats fick vi testa krypa ner i ett litet hål som var en av öppningarna till tunneln. Över hålet hade de tillverkat en träplatta där massa löv täckte ingången. Det var väldigt smalt och litet där.

Vietnameserna var väldigt duktiga på att tillverka olika typer av fällor som dödade många människor. Här ser ni en av dem. Om man hade gått på den hade man varit död.

Marken ger nämligen vika när du ställer dig där...

Och du faller i och blir spetsad! De hade runt 200 stycken sådana fällor runt om i området.

Dessa stora spetsiga "bollar" som på bilden fäste dem i träden och när fienderna gick under föll dem ner och dödade dem.

Här är prototyp på hur kvinnorna som föddes i tunnlarna såg ut. Såhär gick de klädda, med egentillverkade kläder och sandaler.

Såhär såg männen ut i krig

Detta kan man tro är en vanlig sten. Men det är det inte...

Denna sten är bara täckmantel. Det lilla hålet i stenen ger frisk luft ner i tunnlarna. Där nere var det så varmt så dessa hjälpte till. Ingen människa någonsin upptäckte att det var något skumt med dem, förutom hundarna som kunde lukta sig till det.

Det var många amerikanska stridsvagnar som höll till där. Att de kunde köra omkring där så lätt var på grund av att det inte fanns någon skog där. Alla bomber förstörde all natur, därför skogen som växt upp där nu bara är 30 år gammal.

Vi fick testa på att krypa i en tunnel som var 100 meter lång och 1 meter hög. De hade lyst upp tunneln lite varstans så helt kolsvart var det inte hela tiden. Vi hade inte riktigt tid till att fotografera där nere då vi gick flera stycken på rad, och Sofie blev lite stressad ett tag då de framför henne typ försvann så hon ville bara ut😋hehe! Jag hann inte riktigt känna efter hur det hade varit om man krupit omkring där för jag fokuserade mest på att få till någon bra bild med kameran medan jag kröp omkring. Fick typ bara till en riktigt bra bild och det var på Sofies fina ruuuuumpa😜

Efter tunnelbesöket fick vi smaka på något sorts träd😐skalade man bort en del av kvisten smakade det ungefär som kokt potatis som man fick doppa i en skål med malda jordnötter. Det var "lunchen" vi blev bjudna på😉Efter det var turen slut och vi satte oss på bussen tillbaks till Saigon. Det var en helt okej utflykt, roligt att se. Dock hade jag gärna haft en guide som kunnat mer engelska så att man kunnat fråga saker och fått mer grepp om hela historien osv. Denna man var inte jättegrym på det. Men annars så var det såklart skoj😄

Eftersom det inte bjöds på någon lunch där ska vi nog strax bege oss ut och äta något. Vi måste kolla upp om vi kan hitta en större väska som vi kan köpa som handbagage. Vi känner att våra resväskor ligger på övervikt så vi måste utnyttja handbagagevikten. Vi hörs mer sen😊❤️

Utflykt till Mekongdeltat

Publicerad 2014-03-06 10:43:17 i Allmänt,

Hejhej!

Igår klockan sex ringde alltså klockan och det var dags att gå upp för att göra oss redo för en heldagsutflykt till Mekongfloden😃 Bussresan dit tog närmre tre timmar, men med en guide som berättade lite "rolig information" om Vietnam samt att vi fick chans att vila lite gick resan rätt fort dit.

Guiden berättade dels att det bor runt 90 miljoner människor i Vietnam varav 36 miljoner tar sig fram på vägarna på motorcyklar/mopeder. Dem finns överallt!! Och inte kör de försiktigt heller... Han sa även att det dagligen dör 30 personer i trafiken i Vietnam då inte alla väljer att kosta på sig en rejäl hjälm utan istället använder keps. 30 personer dagligen är en stor siffra!

Väl framme vid Mekongfloden fick vi hoppa i en båt som tog oss vidare fram till the floating market. Guiden berättade att floden rinner längs sex olika länder. Den startar i Kina och slutar i Vietnam. Floden är 240 km som rinner längs Vietnam.

The floating market var väldigt lugn. Där fanns inte många båtar. Marknaden är som mest busy på morgonen runt sex-sju på morgonen och vi var där runt lunchtid. Det var lite tråkigt att inte få se hur det ser ut när det är som mest befolkat då vi sett bilder hur det brukar se ut. Efter the floating market stannade vi på ett ställde där de hade försäljning av souvenirer och tillverkning av vietnameiska sötsaker. Vi fick se på hur de tillverkade dessa från grunden och även smaka på dem. Väldigt gott!😃Efter stoppet var det att sätta sig i båten igen och åka till nästa stopp för att äta lunch😊 För att ta sig till restaurangen fick vi låna varsin cykel. Det var såå läskigt att cykla! De var så gamla och rostiga, på våra cyklar hemma kan man bromsa med fötterna. Men det kunde man inte på dessa och inte fungerade handbromsarna heller. Att cykla i branta nedförsbackar samtidigt som det kör mopeder och går en massa fotgängare var inte alls kul. Jag var riktigt rädd för att det skulle hända någon olycka eller att man skulle ramla eller nåt på grund av den höga farten😳Väl framme var det lunch. Vi blev serverade ris och kyckling. Dock ingen vanlig god kyckling som ni kanske tänker er. Utan tre små runda "kycklingbollar" med ben och brosk och pyttelite kött. Ueeee!😷Det blev inte mycket mat i våra magar med andra ord. Efter lunchen fick vi hoppa i en annan liten träbåt där mannen i båten stod längst bak och tog oss fram med hjälp av två åror. Tillbaks till den stora båten och sedan i land och hoppa på bussen hemåt till Saigon. Det var mycket resande under dagen, det tog tid att ta sig mellan de olika ställena men Sofie och jag var ändå nöjda med utflykten😃Vi var "hemma" igen när klockan var halv åtta så det blev en riktig heldag. På kvällen gick vi ut och åt middag och strosade runt lite innan vi gick tillbaks till vårt rum. Idag ringde klockan halv sju och det är dags för utflykt nummer två. Cu Chi tunnlarna! Det ska bli väldigt spännande och intressant att få se detta. Vi sitter just nu på bussen påväg dit! Vi uppdaterar om dagen senare. Hoppas ni har en härlig torsdaaaaag😊❤️
Här får ni se en liten del av floden, det är i sådana båtar som på bilden som vi åkte i.

När man ser dessa hus och ser hur människorna lever här känner man sig så tacksam över hur bra ställt man har det hemma.

Såhär ser de olika båtarna ut där de säljer olika typer av grönsaker, rotfrukter och frukt. På bilderna kan ni se på högra sidan en pinne sticka upp från båten. Det är en bambupinne där de satt fast exempelvis potatis för att visa för alla vad de säljer för typ av grönsak.
De säljer inget kött på floden. Med hjälp av småbåtar som den lilla på bilden tar de sig i land för att köpa kött till middagen.

😊
De eldar med ris här. En påse med ris kostar ca sju svenska kronor. Väldigt billigt virke.

Här tillverkar de riskakor eller riskrips kanske man kan kalla dem.
Såhär ser de ut färdiga, söt och god smak!
Här tillverkar en dam färska rispapper som de använder till färska vårrullar
Så ser de ut färdiga...
De påsarna längst fram är också rispapper/risbröd har jag för mig. Torkade och en smak av kokos. Riktigt goda!
Här tillverkar de tofefee. 70% av innehållet består av kokosmjölk
Såhär ser de ut färdiga!
Försäljning av de olika godsakerna. Vi köpte bland annat tofefeen och de torkade rispapperna/kokosbröden.

Här åker vi i den lilla båten påväg till den stora..

Sofie och jag fick låna varsin rishatt för att skydda oss mot den tryckande värmen. Riktigt bra var de😄

Norwegian

Publicerad 2014-03-06 10:42:05 i Allmänt,

Godmorgon!

Hoppas ni sovit gott! Klockan är 08.00 på morgonen här och vi ska strax åka iväg på utflykt till cu chi-tunnlarna. Men först hade jag tänkt berätta om vår flygsituation med Norwegian.

När vi anlände till Ho Chi Minh i tisdags fick jag ett mail från Norwegian om att ett eller flera av våra flyg hem till Köpenhamn den xx:e april hade ändrat sina flygtider..

Tanken var att vi skulle ta ett inrikesflyg den xx:e april på natten från Phuket till Bangkok för att sedan ta ett flyg därifrån dagen efter klockan 09.00 den xx:e mot Oslo och sedan vidare mot Köpenhamn.

Det tråkiga var att de hade ändrat det anslutande flyget i Oslo så att det planet hade avgått när vi inte ens hade landat. Och på såvis fick vi en väntetid på 24 timmar innan vi kunde få resa vidare till Köpenhamn. Det kändes väldigt surt eftersom vi valde det flyget just pågrund utav den korta resrutten..

Vi ringde hursomhelst till Norwegian, eftersom att vi inte förstod någonting utav det mail vi fått. De hade inte hittat ett annat alternativ till oss utan bara skickat ett meddelande där vi skulle godkänna ändringen/ändra flyg eller få pengarna tillbaka. Så det var lite klurigt att förstå och vi ville bara ha allting fixat så att vi inte behövde tänka mer på det..

Efter om och men hade Louise pratat med två stycken norska personer som inte var vidare hjälpsamma till en början. De sa endast att de kunde flytta oss till ett flyg tre dagar senare eller få väntetiden på ett dygn i Oslo..
Det var vi inte alls peppade på! Speciellt inte när de inte kunde ersätta oss med en hotellnatt heller.

Till slut efter lite dividerande fick vi ett ultimatum; få pengarna tillbaks eller byta plan i Oslo till Trondheim, och sedan plan därifrån till Köpenhamn.

Eftersom det visade sig att det sistnämnda alternativet enbart skulle fördröja vår resa med en halvtimme så var valet lätt! Så slutet gott allting gott!

Vi fick en ganska bra deal där, tror att den resrutten egentligen blir dyrare för flygbolaget och att det var därför vi inte fick den möjligheten till en början. Men vi blev glada iallafall!

Nu får vi bara hoppas att resten av våra sju andra flyg inom Asien håller sina tider så att vi slipper bråka mer om det. Speciellt eftersom vi inte bokat till extra reseförsäkring heller.

Så håll era tummar är ni gulliga! I morgon checkar vi av ett av de sju. Då är det dags att resa vidare mot Malaysia och Kuala Lumpur!a

Saigon- Ho Chi Minh City

Publicerad 2014-03-05 08:41:11 i Allmänt,

Hejhej!

Nu har vi varit i Ho Chi Minh i lite mer än ett dygn. Bussresan från Na Thrang gick helt okej. Det var den bästa bussresan hittills trots att man fick panik över vart man skulle göra av benen från och till.

När klockan var 06.00 var vi framme efter tio timmars bussresa, väl framme sprang en taxigubbe fram till oss och ville köra till vårt hostel. Skönt tänkte vi, men när vi senare tog en promenad så märkte vi att taxichauffören hade lurat oss. Han hade kört runt i cirklar för att taxametern skulle ticka i pris. I själva verket bor vi inte alls långt ifrån där vi blev avsläppta av bussen. Så det kändes lite surt.

Eftersom klockan bara var 06.00 när vi anlände så fick vi inte checka in och få tillträde till vårt rum förrän var 12.00. Så vi åt frukost (jättedyrt och äckligt) sedan strosade vi bort till en marknad. Minns inte riktigt namnet just nu. Väl där gick vi runder ett tag och kikade, men där fanns inte särskilt mycket intressant.

Sedan fick vi checka in på hostlet, och rummen är faktiskt några av de bättre. Så det är positivt. Vi bokade även lite utflykter, bråkade med Norweigan som ändrade våra flygbiljetter hem. Som vi löste som tur var! Kan berätta senare om vad som hände.

På kvällen gick vi ut och åt med en tjej från Canada, som flyttade in i vårt rum igår. Trevligt var det!

Just nu sitter vi och har lunchstopp från vår utflykt så har inte tid att skriva mer! Vi hörs senare!!❤️

Thapba Spa, Nha Trang

Publicerad 2014-03-03 05:21:12 i Allmänt,

Hejhej!

Nu tänkte vi berätta vad vi hade för oss igår under vår första dag i Nha Trang. Vi kom ju alltså fram vid klockan sex på morgonen. Då var inte rummen färdiga så vi satte oss och väntade på att frukosten skulle öppna. Vi åt vår frukost, gick och bokade vår buss som ska ta oss vidare till Ho Chi Minh, lämnade alla våra kläder till tvätt, köpte solkräm och bokade upp oss på en dag till Thapba Spa som ligger 20 minuter ifrån där vi bor.

Vi blev upphämtade vid halv elva och åkte dit. Väl ombytta till bikini började vi dagen med att duscha av oss innan vi fick hoppa i ett badkar med lera. Vi köpte till det lite dyrare paketet så att det enbart var Sofie och jag som delade badkar. Annars kunde man även bada i en lite större med annat sällskap. Leran vi fick sätta oss i var uppvärmd och väldigt behaglig att sitta i. Efter att ha suttit där ett tag och njutit, duschade vi av oss och begav oss till en pool med uppvärmt mineralvatten. Det var riktigt skönt och man kände sig så len efter leran. Vi fick sedan sätta oss i ett vattenfall där man kunde få alla vattnets strålar på sig. Det kändes som massage när strålarna nuddade ryggen. Vid lunchtid gick vi och åt. Vi beställde in en risrätt med torsk. Men det var ingen hit alls..Efter lunch blev det sol och bad i de olika poolerna. De hade en vanlig kall pool och sedan uppvärmda, jacuzzin osv. En väldigt behaglig och skön dag😊

På kvällen begav vi oss till en beachclub som hette Sailing Club som låg nere vid stranden och strandpromenaden. Sofie hade sett att Lonley Planet (en resebok om Vietnam) hade rekommenderat den som ett populärt ställe. Det var verkligen SÅ mysigt där. Det var en härlig loungekänsla, stora himmelsängar, många olika soffgrupper, restaurang, lyxig mat och lyxiga drinkar. När vi slog upp menyn och kollade in priserna var de betydligt dyrare än vad vi var vana vid. Vi beställde in varsin kyckling ceasarwrap med sallad och en juice av mango, kokos och äpple. Maten var verkligen jättegod! Vi njöt av varje tugga😋efter att ha vilat magarna lite efter maten lyxade vi även till det med varsin passion mojito. Den var väldigt god, men kanske liiiiiite för stark! De hade inte snålat med spriten om vi säger så. Vi blev nästan berusade av den drinken. Sjukt ändå!😏Notan slutade på cirka 800.000 Dong. Normalt vis brukar vår mat och dryck ligga på max 200.000. Det jag ville komma fram till är att i svenska kronor så är detta ingenting! Att få så god mat och känna att man kan lyxa till det för så lite pengar är underbart😋i svenska kronor la vi 120 kronor per person. Det är ingenting! Hemma i Sverige får man knappt en förrätt för dem pengarna. Iallafall, efter vi betalt för oss avslutade vi kvällen med att dansa på det stora dansgolvet de hade där. Riktigt kul!

Efter lite diskussioner har Sofie och jag bestämt oss för att resa vidare till Ho Chi Minh redan ikväll. Vi har egentligen bokat upp oss för en extra natt men vi känner att det blir lite stressigt med tid. Vi har lite utflykter planerade i Ho Chi Minh så vi vill inte stressa där. Så klockan åtta ikväll sätter vi oss på en buss på 10 timmar som ska ta oss dit. Tre heldagar kommer vi att ha där innan vi sätter oss på flyget till Malaysia😊

Nu ska vi bege oss ner till stranden. Hoppas ni hade en härlig söndag och att ni får en bra start på veckan!❤️
Sofie och jag i badkaret, det var några år sedan sist😄

Den uppvärmda mineralvattenpoolen😊

Jättefin och rofylld miljö😊
En av de uppvärmda poolerna😊
Vattenfall😊
Maten vi åt igårkväll😊

Bilder på våra kläder!

Publicerad 2014-03-03 04:05:51 i Allmänt,

Här kommer några bilder på oss i våra uppsydda kläder som utlovat. Bilderna är inte de bästa och vi ser lite roliga ut men here you go!
Dessa svarta byxor syddes upp till Sofie
Mina är snarlika, dock har jag fickor på mina och rent generellt tycker jag Sofies var lite finare, mina är tightare över höfterna. Och varför jag inte har tröja på mig på bilden är för att vi slängt alla våra kläder i tvätten😋
Här är blusen och kjolen. Blusen "lyser" mycket på bilden, riktigt så mycket gör den inte i verkligheten. När Sofie valde färg i katalogen så såg materialet mycket mattare ut. Så lite besviken blev hon över det. Kjolen blev hon nöjd med, förutom att vi såg igår att någon söm på sidorna av kjolen är av....dåligt! Ska gå till en skräddare i Ho Chi Minh och fråga om de kan fixa till den!
Här är min blus. Jag blev inte heller helt nöjd med min. Ville mer att det skulle kännas som en "finblus". Denna ser väldigt vardaglig ut...kjolen är lika rynkad som Sofies men det syns inte på bilden. Min är hel fortfarande så den blev jag ändå nöjd med😜

Framme i Nha Trang!

Publicerad 2014-03-02 00:39:43 i Allmänt,

Godmorgon godmorgon!

Här är klockan snart halv sju på morgonen och för er del har bara festen börjat en lördagkväll som denna?😉

Vi är alltså framme i Nha Trang nu efter vår 12 timmars bussfärd. När vi hoppade på bussen insåg vi direkt att vi förra gången åkt vääärsta budgetbussen. Denna såg så mycket fräschare och nyare ut. Vi satt helt okej i våra säten, våra små väskor skulle vi kanske ha låtit vara nere i bagageutrymmet då vi knappt fick plats med våra ben i den lilla boxen man har benen i. Att busschaufförerna ska envisas med att ha Ac på i bussen också förstår jag inte alls. Det var så himla kallt! Man får låna filt på bussen, men trots den och våra tjocka koftor och saronger frös vi som tusan. Bussen hade fläktar precis under huvuden på oss så vi kunde inte direkt undvika dem. Det fick bli att sitta med filtarna över våra huvuden för att undvika en del av blåsten😳Framme nu iallafall! Vi har precis anmält oss i receptionen men får inte checka in förrän kl 12 idag. Om en halvtimme öppnar frukosten här på boendet så den ska vi ta och hugga in i. Sedan blir det väl att gå runt och titta oss omkring för att sedan bege oss ner till beachen. Nha Trang är känt för att vara en semesterort, så här är det sol och bad som gäller! Vi ska också försöka boka upp buss vidare till Ho Chi Minh och även boende där😊

Hoppas ni har/haft en härlig lördag och en bra start på mars månad😃ta hand om er!❤️
Här ligger Sofie och tar det lugnt😊
Det var svårt att få till en bild. Alla sitter i sådana säten. Det finns totalt tre rader, antingen sitter man som Sofie och jag gjorde där uppe, eller så sitter man i sätena precis under oss på golvet. Sätena är reglerbara så man kan fälla dem som man vill.
I denna lilla "boxen" sticker man in sina fötter i. Rätt praktiskt! Önskar bara att jag vore 10 centimeter kortare när jag ligger i en sådan. Sofie och jag är lite för långa så vi måste böja på knäna och tårna😋snacka om världsproblem! Hehe!

Dagarna i Hoi an!

Publicerad 2014-03-01 10:39:18 i Allmänt,

Hejhej!

Förlåt för kass uppdatering. Dock vill jag säga att jag hade skrivit ett jättelångt inlägg med massa bilder till er, men när jag skulle publicera det så försvann allting. Inspirationen till att sätta sin ner och skriva om allting igen fanns inte riktigt där. Men nu tänkte jag ändå berätta lite kortfattat vad vi har haft för oss här i Hoi an.

Första heldagen startade med att vi gick upp och åt en god frukost. Sedan lämnade vi vårt hostel och hyrde varsin cykel för att lättare kunna upptäcka staden. Vi hade inte hunnit sätta oss på cykeln förrän en dam kom fram till oss och ville visa sin "skräddarbutik" för oss. Vi hade egentligen tänkt gå runt bland de olika butikerna i lugn och ro och känna oss för vilken som var bäst. Men hon var rätt på oss så vi bestämde oss för att ta en titt. Väl där visade vi några bilder vi tagit från internet och de sa att det inte var några problem att sy dem plaggen. Vi bestämde oss för ett par byxor, en kjol och varsin blus. De mätte oss och vi valde färg på tyget och sedan var det bara att komma dit dagen efter och kolla på plagget och göra ändringar om de inte satt helt perfekt. Väldigt smidigt!

Efter vi lämnat butiken cyklade vi ner längs kanalen där de har massor av butiker med skinnväskor, kläder, skräddare, skor, handgjorda föremål osv. Det var väldigt mysigt där. Många fina gränder med restauranger också. Vi köpte med oss varsin skivad mango och cyklade sedan ner till stranden. Vi hade inte med oss bikini så vi satt i skuggan och åt vår frukt och allmänt njöt av dagen😊när klockan började ticka mot kväll cyklade vi tillbaks och duschade och så. Ett svenskt par hade flyttat in så det var roligt att höra vad de gjort under sin resa. Vi avslutade kvällen med besök på restaurang och lite strosande längs gatorna.

Igår spenderade vi ett bra tag framför datorn här på boendet och bokade och betalade de kommande flygen vi har framför oss. Vi kände att det skulle vara skönt att ha allting betalt och bokat så att vi vet hur mycket pengar vi har att röra oss med utöver. Vi har alltså bland annat köpt hembiljetten hem till Sverige!!!!😱hur sjukt! Samtidigt som det ska bli kul att komma hem igen, känns det även rätt läskigt! Nu är det ändå ett tag innan vi planerar att inta svensk mark men ändå. Efter att ha bokat allt, vandrade vi till skräddarbutiken och kollade in våra kläder. Blusarna var inte klara så vi fick bara se byxorna och kjolarna. Vi gjorde lite ändringar och sedan gick vi igen. Vi la oss och värmde oss vid poolen på boendet och låg där någon timme innan det var dags att åter bege sig tillbaks till butiken. Efter ändringarna blev kjolen och byxorna ändå helt okej. Blusarna blev vi dock mindre nöjda med. Jag gjorde någon liten ändring även på den och hämtade upp den idag lördag. Det kostade cirka 500 svenska kronor för tre plagg, tycker ändå det är rätt bra pris. Visst att de kanske inte blev helt som jag väntat mig men det är ändå en kul grej och ett minne för livet😊

Gårkvällen spenderades vid kanalen och alla gränder. Det är verkligen jättemysigt och fint där på kvällen. Hela området är upplyst av massa färgglada lampor och ljus, livemusik spelas från de olika restaurangerna, fullt med folk och en härlig stämning. Vi åt varsin rätt med nudlar och tofu, riktigt gott. Strosade runt och avrundade kvällen med kaffe för mig och varm choklad för Sofie. Dem var dock inget vidare😟vi hann förresten även gå vilse på vägen hem till vårt boende. Vi gick runt i cirklar i säkert 1-1,5 timme! Riktigt frustrerande, men fick en gratis PW iallafall😜

Idag var vi som sagt och hämtade min blus och sedan packade vi ihop våra saker och checkade ut. Sedan blev det häng vid poolen innan vi begav oss runt och fotograferade lite så vi har lite bilder att bjuda er på när vi kommer hem. Vi fick även en bunt papper med tips och sevärdheter om Bali från ett gäng skånska tjejer som också bor här. Den kan nog komma till användning😃

Om en halvtimme blir vi upphämtade för att åter igen sätta oss på en buss. Denna ska ta 12 timmar och jag hoppas att denna går lite smidigare än sist. Vi försöker ladda mobilerna lite så att vi kan lyssna på musik och någon podcast som tidsfördriv. Nah Trang (minns inte hur det stavas😋) är destinationen vi ska till! Vi lär höras där nästa gång! Håll tummarna för att vi överlever även denna tur😃ha en trevlig lördag alla❤️