twinsinaussie.blogg.se

Följ Louise och Sofies backpackerresa på andra sidan jordklotet, längs The Gold Coast, Australia.

Dagarna i Hoi an!

Publicerad 2014-03-01 10:39:18 i Allmänt,

Hejhej!

Förlåt för kass uppdatering. Dock vill jag säga att jag hade skrivit ett jättelångt inlägg med massa bilder till er, men när jag skulle publicera det så försvann allting. Inspirationen till att sätta sin ner och skriva om allting igen fanns inte riktigt där. Men nu tänkte jag ändå berätta lite kortfattat vad vi har haft för oss här i Hoi an.

Första heldagen startade med att vi gick upp och åt en god frukost. Sedan lämnade vi vårt hostel och hyrde varsin cykel för att lättare kunna upptäcka staden. Vi hade inte hunnit sätta oss på cykeln förrän en dam kom fram till oss och ville visa sin "skräddarbutik" för oss. Vi hade egentligen tänkt gå runt bland de olika butikerna i lugn och ro och känna oss för vilken som var bäst. Men hon var rätt på oss så vi bestämde oss för att ta en titt. Väl där visade vi några bilder vi tagit från internet och de sa att det inte var några problem att sy dem plaggen. Vi bestämde oss för ett par byxor, en kjol och varsin blus. De mätte oss och vi valde färg på tyget och sedan var det bara att komma dit dagen efter och kolla på plagget och göra ändringar om de inte satt helt perfekt. Väldigt smidigt!

Efter vi lämnat butiken cyklade vi ner längs kanalen där de har massor av butiker med skinnväskor, kläder, skräddare, skor, handgjorda föremål osv. Det var väldigt mysigt där. Många fina gränder med restauranger också. Vi köpte med oss varsin skivad mango och cyklade sedan ner till stranden. Vi hade inte med oss bikini så vi satt i skuggan och åt vår frukt och allmänt njöt av dagen😊när klockan började ticka mot kväll cyklade vi tillbaks och duschade och så. Ett svenskt par hade flyttat in så det var roligt att höra vad de gjort under sin resa. Vi avslutade kvällen med besök på restaurang och lite strosande längs gatorna.

Igår spenderade vi ett bra tag framför datorn här på boendet och bokade och betalade de kommande flygen vi har framför oss. Vi kände att det skulle vara skönt att ha allting betalt och bokat så att vi vet hur mycket pengar vi har att röra oss med utöver. Vi har alltså bland annat köpt hembiljetten hem till Sverige!!!!😱hur sjukt! Samtidigt som det ska bli kul att komma hem igen, känns det även rätt läskigt! Nu är det ändå ett tag innan vi planerar att inta svensk mark men ändå. Efter att ha bokat allt, vandrade vi till skräddarbutiken och kollade in våra kläder. Blusarna var inte klara så vi fick bara se byxorna och kjolarna. Vi gjorde lite ändringar och sedan gick vi igen. Vi la oss och värmde oss vid poolen på boendet och låg där någon timme innan det var dags att åter bege sig tillbaks till butiken. Efter ändringarna blev kjolen och byxorna ändå helt okej. Blusarna blev vi dock mindre nöjda med. Jag gjorde någon liten ändring även på den och hämtade upp den idag lördag. Det kostade cirka 500 svenska kronor för tre plagg, tycker ändå det är rätt bra pris. Visst att de kanske inte blev helt som jag väntat mig men det är ändå en kul grej och ett minne för livet😊

Gårkvällen spenderades vid kanalen och alla gränder. Det är verkligen jättemysigt och fint där på kvällen. Hela området är upplyst av massa färgglada lampor och ljus, livemusik spelas från de olika restaurangerna, fullt med folk och en härlig stämning. Vi åt varsin rätt med nudlar och tofu, riktigt gott. Strosade runt och avrundade kvällen med kaffe för mig och varm choklad för Sofie. Dem var dock inget vidare😟vi hann förresten även gå vilse på vägen hem till vårt boende. Vi gick runt i cirklar i säkert 1-1,5 timme! Riktigt frustrerande, men fick en gratis PW iallafall😜

Idag var vi som sagt och hämtade min blus och sedan packade vi ihop våra saker och checkade ut. Sedan blev det häng vid poolen innan vi begav oss runt och fotograferade lite så vi har lite bilder att bjuda er på när vi kommer hem. Vi fick även en bunt papper med tips och sevärdheter om Bali från ett gäng skånska tjejer som också bor här. Den kan nog komma till användning😃

Om en halvtimme blir vi upphämtade för att åter igen sätta oss på en buss. Denna ska ta 12 timmar och jag hoppas att denna går lite smidigare än sist. Vi försöker ladda mobilerna lite så att vi kan lyssna på musik och någon podcast som tidsfördriv. Nah Trang (minns inte hur det stavas😋) är destinationen vi ska till! Vi lär höras där nästa gång! Håll tummarna för att vi överlever även denna tur😃ha en trevlig lördag alla❤️