twinsinaussie.blogg.se

Följ Louise och Sofies backpackerresa på andra sidan jordklotet, längs The Gold Coast, Australia.

Utflykt till Mekongdeltat

Publicerad 2014-03-06 10:43:17 i Allmänt,

Hejhej!

Igår klockan sex ringde alltså klockan och det var dags att gå upp för att göra oss redo för en heldagsutflykt till Mekongfloden😃 Bussresan dit tog närmre tre timmar, men med en guide som berättade lite "rolig information" om Vietnam samt att vi fick chans att vila lite gick resan rätt fort dit.

Guiden berättade dels att det bor runt 90 miljoner människor i Vietnam varav 36 miljoner tar sig fram på vägarna på motorcyklar/mopeder. Dem finns överallt!! Och inte kör de försiktigt heller... Han sa även att det dagligen dör 30 personer i trafiken i Vietnam då inte alla väljer att kosta på sig en rejäl hjälm utan istället använder keps. 30 personer dagligen är en stor siffra!

Väl framme vid Mekongfloden fick vi hoppa i en båt som tog oss vidare fram till the floating market. Guiden berättade att floden rinner längs sex olika länder. Den startar i Kina och slutar i Vietnam. Floden är 240 km som rinner längs Vietnam.

The floating market var väldigt lugn. Där fanns inte många båtar. Marknaden är som mest busy på morgonen runt sex-sju på morgonen och vi var där runt lunchtid. Det var lite tråkigt att inte få se hur det ser ut när det är som mest befolkat då vi sett bilder hur det brukar se ut. Efter the floating market stannade vi på ett ställde där de hade försäljning av souvenirer och tillverkning av vietnameiska sötsaker. Vi fick se på hur de tillverkade dessa från grunden och även smaka på dem. Väldigt gott!😃Efter stoppet var det att sätta sig i båten igen och åka till nästa stopp för att äta lunch😊 För att ta sig till restaurangen fick vi låna varsin cykel. Det var såå läskigt att cykla! De var så gamla och rostiga, på våra cyklar hemma kan man bromsa med fötterna. Men det kunde man inte på dessa och inte fungerade handbromsarna heller. Att cykla i branta nedförsbackar samtidigt som det kör mopeder och går en massa fotgängare var inte alls kul. Jag var riktigt rädd för att det skulle hända någon olycka eller att man skulle ramla eller nåt på grund av den höga farten😳Väl framme var det lunch. Vi blev serverade ris och kyckling. Dock ingen vanlig god kyckling som ni kanske tänker er. Utan tre små runda "kycklingbollar" med ben och brosk och pyttelite kött. Ueeee!😷Det blev inte mycket mat i våra magar med andra ord. Efter lunchen fick vi hoppa i en annan liten träbåt där mannen i båten stod längst bak och tog oss fram med hjälp av två åror. Tillbaks till den stora båten och sedan i land och hoppa på bussen hemåt till Saigon. Det var mycket resande under dagen, det tog tid att ta sig mellan de olika ställena men Sofie och jag var ändå nöjda med utflykten😃Vi var "hemma" igen när klockan var halv åtta så det blev en riktig heldag. På kvällen gick vi ut och åt middag och strosade runt lite innan vi gick tillbaks till vårt rum. Idag ringde klockan halv sju och det är dags för utflykt nummer två. Cu Chi tunnlarna! Det ska bli väldigt spännande och intressant att få se detta. Vi sitter just nu på bussen påväg dit! Vi uppdaterar om dagen senare. Hoppas ni har en härlig torsdaaaaag😊❤️
Här får ni se en liten del av floden, det är i sådana båtar som på bilden som vi åkte i.

När man ser dessa hus och ser hur människorna lever här känner man sig så tacksam över hur bra ställt man har det hemma.

Såhär ser de olika båtarna ut där de säljer olika typer av grönsaker, rotfrukter och frukt. På bilderna kan ni se på högra sidan en pinne sticka upp från båten. Det är en bambupinne där de satt fast exempelvis potatis för att visa för alla vad de säljer för typ av grönsak.
De säljer inget kött på floden. Med hjälp av småbåtar som den lilla på bilden tar de sig i land för att köpa kött till middagen.

😊
De eldar med ris här. En påse med ris kostar ca sju svenska kronor. Väldigt billigt virke.

Här tillverkar de riskakor eller riskrips kanske man kan kalla dem.
Såhär ser de ut färdiga, söt och god smak!
Här tillverkar en dam färska rispapper som de använder till färska vårrullar
Så ser de ut färdiga...
De påsarna längst fram är också rispapper/risbröd har jag för mig. Torkade och en smak av kokos. Riktigt goda!
Här tillverkar de tofefee. 70% av innehållet består av kokosmjölk
Såhär ser de ut färdiga!
Försäljning av de olika godsakerna. Vi köpte bland annat tofefeen och de torkade rispapperna/kokosbröden.

Här åker vi i den lilla båten påväg till den stora..

Sofie och jag fick låna varsin rishatt för att skydda oss mot den tryckande värmen. Riktigt bra var de😄